torsdag 25. september 2008

Stieg Larsson

Stieg Larsson ble født 15. august 1954, og døde i 4. november 2004. Han ble født og bodde i Sverige. Jobben hans var journalist, og han var redaktør for avisen Expo. Han var også forfatter. Verkene han er mest kjent for i Skandinavia er Millennium-triologien, som er krim. Den første kom ut et år etter hans dødsfall og ble med engang bestselger. Hvordan han var som person, blir godt gjenspeilet i hovedpersonen i triologien, Mikael Blomkvist. Både hovedpersonen og Stieg var journalister, utgiver for et tidsskrift og forfatter. Hvordan personligheten til Mikael er i boken vil jeg tenke meg Stieg også var, fordi det er mye av generell som er likt for Stieg og Mikael.

Stieg Larsson er min absolutt favorittforfatter. Jeg har lest Menn som hater kvinner og Jenta som lekte med ilden. Utrolig fengene bøker. Jeg synes det er veldig synd at han ikke fikk opplevd at han ble kjent for sine så fantastiske verker. Hans verker er veldig spesielle for meg, og jeg er veldig glad i hvordan han skriver og hva historiene er. Jeg har ikke lest hele triologien, men det jeg har lest er absolutt til å anbefale til alle ”krimfans”.

Ingen kommentarer: