torsdag 25. september 2008

J. K. Rowling

Joanne ”Jo” Murry, født under navnet Rowling, er britisk forfatter, men hun er kjent under pseudonymet J. K. Rowling. Hun er født i London 31. Juli 1965, men bor i dag i Skottland med sin mann og tre barn. To er med ektemannen Dr. Neil Murray, og et fra tidligere ekteskap. Hun jobbet som lærer og underviste i engelsk i Portugal, men dro tilbake til Storbritannia etter skillsmissen med sin første ektemann. I Storbritannia var hun arbeidsløs, men det forandret seg fort da hun ble verdenskjent for Harry Potter-serien. Serien består av 7 bøker, Harry Potter og De vises stein, Harry Potter og mysteriekammeret, Harry Potter og fangen fra Azkaban, Harry Potter og ildbegeret, Harry Potter og Føniksordenen, Harry Potter og Halvblodsprinsen og Harry Potter og Dødstalismanene. Det er bøker av sjangeren fantasy.

For meg er bøkene helt spesielle. Historiene er veldig spennende, morsomme, underholdende og triste. Handlingen blir jeg lett dratt inn i, fordi det J. K. Rowling skriver gjør at jeg føler sympati med personene i historiene. Hva de tenker og føler. Hun forteller og forklarer hvordan personene føler det på en måte, som for meg gjenspeiler personer jeg kjenner eller meg selv. Hvordan tankene til for eksempel Harry Potter er i en situasjon er så godt detaljert at det føles som virkelige tanker. Det får meg, som leser, til å tenke over situasjonen og tenke om jeg ville gjort det samme, og jeg føler meg til stede der det skjer.

Ingen kommentarer: